Stuwmeer van Nisramont

werd gewandeld op 13 september 2008 (in de regen)
en nog eens op 30 augustus 2009 (met heel wat zon)

De Ourthe wordt gevormd door de samenvloeiing van 2 riviertjes: de ‘Ourthe Occidentale’ (53 km), met bron nabij Libramont, en de ‘Ourthe Orientale’ (46 km) die ontstaat nabij het dorpje Ourthe. Deze 2 riviertjes vloeien samen in de omgeving van Engreux  om daar de 'Ourthe Supérieure' te vormen. Enkele kilometers verder ligt de stuwdam van Nisramont. Deze  is 116 meter lang en 16 meter hoog en werd in 1959 aangelegd. Het 47 ha grote stuwmeer met drie miljoen kubieke meter water voedt een waterkrachtcentrale en voorziet de hele streek van drinkwater.

We vertrekken in het dorpje Engreux waar we na een koffie in de plaatselijke ‘Auberge’ afdalen naar de Ourthe. Volg daarvoor de weg die rechts van de kerk naar beneden loopt, tevens GR Route. Aan de eerste splitsing gaat u rechtsaf en volgt de weg tot u aan de Ourthe komt.  Aan het voetgangersbrugje steekt u de rivier over en wandelt nu verder langs het meer, met af en toe wat klimwerk, maar steeds over goed begaanbare paden (stevige wandelschoenen zijn niettemin aangeraden).  De cafetaria aan de stuwdam is zelden open, het is dus beter om toch eigen proviand te voorzien. Voor de terugweg steekt u de stuwdam over en volgt verder het meer, tot u aan de voetgangersbrug komt. Keer terug langs de andere kant. Na 200 meter gaat u rechtsaf, steil omhoog. Nog een tweetal kilometer en u komt terug in het centrum van Engreux.

Een lekker biertje en een copieuze schotel in de Auberge heeft u dan best verdiend.

De wandeling is ongeveer 15 km lang.

Tips voor een meer wandelingen in de buurt :

• Enkele kilometers stroomafwaarts in Nandrin kan u een mooie wandeling maken die vertrekt aan het 'Belvédère des 6 Ourthes'
  • Nog enkele kilometers verder stroomafwaarts in Bérismenil, is er een wandeling die loopt tot aan een oude Keltische nederzetting.
  • De brouwerij van Achouffe is eveneens een bezoek waard. Meer info op www.achouffe.be